Výrobci a současně i celý trh s polovodičovými součástkami stojí na pomezí. Je sice faktem, že prodej mikročipů minulý rok překonal veškeré rekordy a globálně se meziročně zvedl o víc než 6,5 %, ale ve stínu těchto pozitivních událostí stojí dlouholetá varování mnoha expertů a prognostiků. Svět IT má před sebou mnoho překážek. Společně mají za následek to, že dodávky dnes tak žádaných polovodičových součástek váznou.
Je realitou, že téměř jakákoliv firma je dneska zároveň firmou technologickou. Zákazníci v každém odvětví a sektoru žádají chytrá a ještě chytřejší řešení, a pokud dnes výrobek nebo služba není podpořená smart technologiemi, jako by neexistovala. Jenže každé takové řešení a výrobek potřebuje výpočetní výkon a ten zajišťují výpočetní jednotky, které jsou v základu tvořené právě mikročipy. Tyto dnes tak nadužívané součástky najdeme téměř ve všem a hlad po nich poroste čím dál rychleji s tím, jak bude postupovat digitalizace firem i domácností.
Náročný vývoj a rychle se měnící požadavky
Zatímco můžeme očekávat, že už tak enormní poptávka bude brzy ještě vyšší a vývoj chytrých technologií akceleruje, výzkum samotných mikročipů naopak zpomaluje. Vyrobit maličký mikročip je totiž složitější než před lety a proces miniaturizace, který definuje každou další generaci čipů, je o to náročnější nejen časově, ale i finančně. Věděli jste například, že výroba, byť jen jediného čipu v současnosti zabere nejméně 26 týdnů?
Technologické společnosti jsou nucené na inovace v tomto odvětví vynakládat stále více prostředků. Přitom je to pro ně podnik už dlouhá léta vlastně nevýhodný: nový, výkonnější typ mikročipu tady bude rok, dva a zákazníci už budou žádat další generaci. Polovodiče stárnou rychleji než my, jejich uživatelé.
Je všeobecně známo, že část viny za současný nedostatek čipů nese automobilový průmysl. Ten totiž těsně před začátkem roku 2020, podobně jako jiné sektory výroby, začal stagnovat. Zároveň byl ale první, kdo se po vypuknutí pandemie vrátil k výrobě ve vyšším objemu. Bohužel, moderní automobil bez výpočetní jednotky nefunguje a výrobci hlásí, že jim ve skladech stojí tisíce aut, kterým k dokončení chybí jediná součástka, centrální jednotka tvořená procesorem.
Náprava situace v nedohlednu?
Obnovení rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou bude podle odborníků trvat dlouho. Výrobci polovodičů nejsou přizpůsobení rychlým změnám poptávky a nemají kapacitu, aby ji v dohledné době uspokojili. Udává se, že zařídit novou sterilní výrobní halu na mikročipy může stát od 10–20 miliard dolarů a trvá nikoliv měsíce, ale celé roky.
Nouze na trhu polovodičů je globální a dotýká se také českých uživatelů. Elektronika se sice stává dostupnější a všeobecně zlevňuje, ale trh brzy začne nedostatek reflektovat ve zvyšující se ceně. Není výjimkou, že technologické firmy čekají na dodávku mikročipů od výrobce celé měsíce. Příkladem může být proti tomuto trendu dosud imunní firma Apple. I produkce iPhonů a iPadů se podle CEO Tima Cooka v blízké době kvůli nedostatku čipů propadne. Nejvíce ale krize zasáhne menší výrobce chytrých zařízení.