Firmy i jejich zaměstnanci se poučili během pandemie, jaké nástroje pro vzdálenou práci jsou pro ně ty pravé, mnoho z nich najde své uplatnění i v případě práce hybridní.
Pro hybridní práci a její efektivní vedení platí to samé, co pro práci vzdálenou, ke které jsme téměř všichni přičichli už během roku 2020. I v hybridním módu je spolupráce, kolaborace, koordinace a komunikace klíčovým problémem. Ani zde nemá smysl hledat svébytná řešení pro každý z těchto aspektů práce, je lepší najít unifikované a společné řešení, které pokryje všechny potřeby. Mezi ty nejprověřenější patří:
Microsoft Office 365
Teams je platforma vhodná pro komunikaci a spolupráci, kterou vytvořila společnost Microsoft, aby pomohla týmům po celém světě řídit směr a fungování práce společným způsobem. Je vhodná především pro firmy a uživatele, kteří už používají nějaký druh nástrojů od Microsoftu nebo pracují v prostředí MS Windows. Výhodou dobře známých „Teamsů“ je integrace do operačního systému a spolupráce s dalšími nástroji MS Office, které dohromady tvoří Microsoft Suite. Pokud tedy denně používáte Outlook, Word, Excel nebo OneDrive, jsou Teams jistou volbou.
Teams je multiplatformní: volat, chatovat nebo kritizovat kolegovy výsledky můžete kdykoliv a odkudkoliv, stačí mít přístup k internetu. Platforma se automaticky synchronizuje a ukládání souborů je spolehlivé. Výhody pro hybridní prostředí jsou zřejmé a svoji rozdělanou práci máte vždycky po ruce. I když si odskočíte do kanceláře a doma zapomenete dokument uložit, můžete na něm dál pracovat. Propojení s dalšími nástroji, jako je kalendář, navíc umožňuje lépe rozvrhnout, kdo bude pracovat odkud…
Google Workspace
Velmi podobné nástroje jako Microsoft, ovšem nyní pouze ve webovém prostředí, nabízí řešení Google Workspace. To si můžete ještě pamatovat pod názvem G Suite. Od doby přejmenování se možnosti Workspace značně rozšířily a dnes patří k těm nejpromyšlenějším. Přestože platforma uživatelům nabízí velké množství funkcí, skrývají se za jednoduchý, přehledný a sjednocený interface. To je jednoznačně výhoda, pokud někteří pracovníci (typicky externisté) nemají takové zkušenosti s jinými firemními pracovními nástroji. Všechno potřebné mají uživatelé takříkajíc pod jednou střechou.
Podobně jako řešení Microsoftu i Google pracuje na vlastním cloudu, a tak je možné v započaté práci v kanceláři pokračovat kdykoliv doma, v kavárně, zkrátka kdekoliv se stabilním připojením. Velkou výhodou řešení Workspace, především pro větší firmy, ve kterých pracují zaměstnanci více národností a jazykových znalostí, je automatický překlad textu a přepis hlasu v reálném čase během konferencí.
Samozřejmě, řešením Microsoftu a Googlu výčet platforem vhodných pro hybridní kancelář nekončí, pokrývají ale nejširší množství funkcí a poskytují nejvíce nástrojů. Mezi další podobné platformy bychom mohli zařadit Office Suite pro uživatele zařízení Apple. Mnoho jiných řešení, známých třeba z Linuxu, v tomto ohledu bohužel zaostává a dodnes plně neadoptovalo pro hybridní práci tolik potřebný cloud.