Online komunikační technologie nejen pro dnešní dobu

Firemní komunikaci můžeme rozdělit na komunikaci interní (uvnitř firmy v rámci zaměstnanecké struktury) a externí (pro spojení s klienty, partnery či dodavateli). Existuje řada technologií, které vám mohou pomoci v době, kdy není možné se setkávat v zasedačkách, v kanceláři či ve firemní kuchyňce u kávy.

Společnosti jsou v dnešní době nuceny k zásadním provozním změnám a jednou z oblastí, ve které se změny projeví nejvíce, je komunikace.

Ještě před pár týdny si většina z nás nedokázala představit, že online komunikace bude tvořit možná 90 % pracovní komunikace a „naživo“ budou probíhat jen ta skutečně nezbytná setkání (výroba, zdravotnictví, záchranáři apod.).

Na nový režim si všichni zvykáme postupně, avšak už teď je jasné, že se zejména nové formy komunikace stanou i jakousi normou. Učíme se mluvit na kameru, natáčet videa, poslouchat svůj hlas při nahrávkách, zvykáme si na méně osobní kontakt online a učíme se s novými technologiemi, které jsou ale pro řadu lidí velkou neznámou. Platí však, že největší obavy máme z toho, co neumíme, v čem se necítíme moc dobře. I zde je zapotřebí trénink a praxe.

Připravili jsme pro vás pár tipů, které technologie pro komunikaci se svými kolegy anebo se svými zákazníky využívat.

Microsoft Teams

Microsoft Office je zřejmě nejpoužívanějším kancelářským balíkem, jehož je nástroj Microsoft Teams (nástupce Skype for Business) nedílnou součástí. Microsoft Teams doporučujeme pro vnitrofiremní komunikaci – ostatně sami tento nástroj používáme. V aplikaci lze vytvářet jednotlivé pracovní skupiny, pořádat online meetingy v kalendáři a zvát na schůzky účastníky jak z firmy, tak i hosty.

Mezi důležité funkce patří chat (skupinový i mezi jednotlivci), sdílení obrazovky, sdílení souborů, a to vše přehledně, z jednoho místa. Výhodou je práce zúčastněných s dokumenty v reálném čase. Nevýhodou pak při větších skupinách může být, že administrátor nemůže hromadně účastníkům vypnout zvuk a kameru.

V cloudové podobě platforma Office 365 funguje na systémech Windows, macOS, Android i iOS.

Google Hangouts Meet

Se službou Meet se k pracovním videohovorům připojíte zcela bez starostí. Prostě jen nastavíte schůzku a pošlete odkaz. Není potřeba žádných instalací a ke spojení účastníků. Mezi oblíbené funkce patří vypínání zvuku či kamery účastníků ze strany organizátora. Chat a sdílení obrazovky je samozřejmostí.

Nemusíte se trápit tím, jestli mají spolupracovníci, klienti nebo zákazníci správný účet nebo plugin. Díky rychlému a snadno použitelnému rozhraní a chytré správě účastníků jsou videohovory s více účastníky úplná hračka.

TeamLink

Vhodné i pro větší konference. Tato platforma je poskytována zdarma až pro 300 účastníků a není omezen ani počet uskutečněných meetingů. Prostředí je k dispozici v angličtině. Relace lze jednoduše nahrávat. Spolehlivě funguje na platformách Windows, macOS, Android, iOS. Do hovoru se připojíte jednoduše přes účet Google. Z testovaných platforem měl TeamLink jeden z nejkvalitnějších přenosů. Jeho předností je také intuitivní ovládaní.

Jitsi

Platforma je pouze v angličtině, přesto je velmi intuitivní. Testováno při přenosu s cca 20 účastníky, a to na vlastním serveru. Při verzi zdarma docházelo k občasným výpadkům. V hovorech lze dynamicky vypínat zvuk a kameru účastníků. Nikoliv však najednou, ale na úrovni jednotlivců. Naopak příjemnou funkcí je „ručička“ v dolním rohu obrazovky, kterou se jednotliví účastníci mohou kdykoliv v průběhu relace „přihlásit“ a nevyrušovat živou diskuzi. Prezentující pak může hlásícího se účastníka vyvolat a dát mu slovo.

Slack

Tento nástroj je znám spíše jako chatovací prostředí pro interní komunikace uvnitř firmy. Je zdarma, lze v něm vytvářet pracovní skupiny, posílat soubory, je velmi intuitivní. Velmi často ho využívají lidé, kteří pracují na více projektech v několika firmách najednou a ve Slacku mají aktivních několik účtů, mezi kterými si libovolně přepínají. Výhodou Slacku je propojitelnost s mnoha aplikacemi třetích stran (Zoom, Google Drive, Trello, Dropbox a mnoho dalších).

Click Meeting

Poměr cena/výkon + rychle reagující zákaznický servis. Velkou předností je celý proces před samotným online meetingem, stejně tak po něm. Lze vybírat z více šablon pro pozvánku, která má uživatelsky přívětivé prostředí. Před relací lze nastavit připomínky blížící se události. Po ukončení relace lze zasílat automatické děkovné e-maily účastníkům, záznam relace či připojit přílohu (kupř. prezentaci). Vhodné pro pravidelné pořádání konferencí a webinářů. Nástroj je k dispozici jako 30denní trial verze zdarma.